sobota, 15 czerwca 2013

10. Pokaz projektów edukacyjnych z wykorzystaniem wybranych metod i strategii

Czym jest projekt edukacyjny?

Jest to dobrze zaplanowany cykl działań, związanych z realizacją treści programowych, które są realizowane przez grupę uczniów, indywidualnie lub zespołowo. Jest to przedsięwzięcie o dużej złożoności, ograniczone czasowo i mające charakter interdyscyplinarny.
Istota metody projektu to:
Samodzielna praca uczniów mająca służyc realizacji określonego przedsięwzięcia opartego o wcześniej przyjęte założenia.

Cechy charakteryzujące projekty edukacyjne:
- posiada własny tytuł
- ma niepowtarzalny charakter
- jest działaniem celowym i ma przynieśc określony rezultat
- jest przedsięwzięciem złozonym, wykraczającym poza ramy jednego przedmiotu
- jest innowacyjnym przedsięwzięciem, które wymaga odmiennych od dotychczas stosowanych metod działania oraz efektywniejszego komunikowania się i współpracy
- znajomośc przez uczniów zasad i form prezentacji, wyników swojej pracy oraz kryteriów i sposobów jej oceny

Rodzaje projektów edukacyjnych:
1) Projekty indywidualne
2) Projekty badawcze
3) Projekty grupowe
4) Projekty działania

Ze względu na przedmiot pracy oraz możliwość publicznej prezentacji jej
     efektów można przyjąć, iż istnieją dwa rodzaje projektów edukacyjnych.
§  Projekt badawczy – polegający na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach. Efekty pracy w projekcie badawczym uczniowie opracowują w formie rysunków , albumów , wywiadów , gier itp., które następnie prezentują.

§  Projekt działania lokalnego – polegający na podjęciu jakiejś akcji w środowisku lokalnym lub w szkole. W projekcie działania lokalnego prezentacja jest możliwa bezpośrednio w miejscu działania , czyli np.: w terenie, natomiast w szkole można zaprezentować zdjęcia , ilustracje pokazujące zmiany jakie zaszły w wyniku podjętych działań.
      Projekt edukacyjny jest szansą na uczynienie z procesu uczenia się wspólnej
      zabawy i pracy na gruncie znacznie bliższym niż treści zawarte
      w podręcznikach szkolnych.


Stanowisko nauczyciela w realizacji projektów edukacyjnych:
- kluczową rolę dla nauczyciela stanowią zainteresowania i motywacje uczniów
- potrafi w idealny sposób połączyc zarówno pracę umysłową jak i działania praktyczne
- jasno określa, które ze zdobytych umiejętności i wiadomosci sa przydatne
- kładzie nacisk na samodzielną i odpowiedzialną pracę uczniów


Stosując metodę projektów rozwijamy u uczniów wiele
umiejętności:
Korzystanie z różnych źródeł informacji;
Operowanie informacją ( dobór, selekcja, ocena);
Podejmowanie decyzji;
Poczucie odpowiedzialności;
Ocenianie i samokontrola;
Dostrzeganie i formułowanie problemów;
Rozwiązywanie problemów(myślenie twórcze)
Umiejętności uczniów
Organizacji pracy: planowania, podziału zadań;
Współdziałania, rozwiązywania konfliktów;
Wyrażania własnych opinii i słuchania opinii innych
osób;
Komunikowania i i innych umiejętności
interpersonalnych;
Prezentowania własnej pracy;
Dyskutowania, sporządzania pisemnych opracowań;
Doboru i wykorzystania posiadanej i zdobywanej
wiedzy potrzebnej w realizacji projektu.

  STRUKTURA PROJEKTU

W metodzie projektów możemy wyróżnić określone etapy:
a.       Wybór tematu , zagadnienia.
b.      Określenie celów projektu.
c.       Zawarcie kontraktu.
d.      Opracowanie planu projektu i harmonogramu działań.
e.       Realizacja projektu.
f.       Prezentacja projektu.
g.      Ocena projektu


Metody nauczania najczęściej stosowane przez nauczycieli.
 Wykład
Wykład jest główną formą przekazywania wiedzy w procesie kształcenia w szkole wyższej. Wywodzi się jeszcze z tradycji średniowiecznych uniwersytetów. Podstawowa forma wykładu, bezpośrednie przekazywanie wiedzy w kontakcie z odbiorcami, nie uległa bowiem większej zmianie.
 DYSKUSJA
To metoda nauczania polegająca na wymianie zdań między nauczycielem a uczniami lub między samymi uczniami, niezależnie od tego, czy wypowiadane kwestie stanowią poglądy własne uczestników, czy też odwołują się do opinii innych osób.

Burza mózgów
 Burza mózgów jest jedną z tzw. metod heurystycznych. (metoda znajdowania rozwiązań, dla której nie ma gwarancji znalezienia rozwiązania optymalnego, a często nawet prawidłowego) Są to metody twórczego rozwią­zywania problemów. Charakteryzuje je wykorzystanie intuicji do rozwiązywania problemów oraz praca zespo­łowa.

POGADANKA
Pogadanka to dialog nierówno prawnych stron: nauczyciela, który w zasadzie stawia pytania różnie rozbudowane i ucznia który odpowiada

Metody inscenizacyjne
Istota tej metody polega na inscenizacji pewnego zdarzenia, w której to inscenizacji część uczniów przyjmuje na siebie role osób występujących w tym zdarzeniu, a pozostali są obserwatorami. Po inscenizacji rozpoczyna się dyskusja, w której wyniku powinno dojść do wspólnej uzgodnionej oceny zainscenizowanego problemu.

Praca z książką
 czyli rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy i samodzielnego uczenia się. Ważna umiejętnością, jaką winni osiągnąć uczniowie jest umiejętność samodzielnego wyszukiwania źródeł wiedzy.


Źródła :
Krzysztof Kruszewski, Metody nauczania; Nauczyciel jako kreator programu, w:Sztuka nauczania, Warszawa 2005

http://www.latann.republika.pl/page25622129147cc802448167.html

Patocka B., Nowak L., Projekty edukacyjne, poradnik dla nauczycieli, Kielce 2002 


1 komentarz: