Czym jest projekt edukacyjny?
Jest to dobrze zaplanowany cykl działań, związanych z realizacją treści
programowych, które są realizowane przez grupę uczniów, indywidualnie lub zespołowo. Jest to
przedsięwzięcie o dużej złożoności, ograniczone czasowo i mające charakter
interdyscyplinarny.
Istota metody projektu to:
Samodzielna praca uczniów mająca służyc realizacji określonego
przedsięwzięcia opartego o wcześniej przyjęte założenia.
Cechy charakteryzujące projekty edukacyjne:
- posiada własny tytuł
- ma niepowtarzalny charakter
- jest działaniem celowym i ma przynieśc określony rezultat
- jest przedsięwzięciem złozonym, wykraczającym poza ramy jednego przedmiotu
- jest innowacyjnym przedsięwzięciem, które wymaga odmiennych od dotychczas stosowanych metod działania oraz efektywniejszego komunikowania się i współpracy
- znajomośc przez uczniów zasad i form prezentacji, wyników swojej pracy oraz kryteriów i sposobów jej oceny
- ma niepowtarzalny charakter
- jest działaniem celowym i ma przynieśc określony rezultat
- jest przedsięwzięciem złozonym, wykraczającym poza ramy jednego przedmiotu
- jest innowacyjnym przedsięwzięciem, które wymaga odmiennych od dotychczas stosowanych metod działania oraz efektywniejszego komunikowania się i współpracy
- znajomośc przez uczniów zasad i form prezentacji, wyników swojej pracy oraz kryteriów i sposobów jej oceny
Rodzaje projektów edukacyjnych:
1) Projekty indywidualne
2) Projekty badawcze
3) Projekty grupowe
4) Projekty działania
2) Projekty badawcze
3) Projekty grupowe
4) Projekty działania
Ze względu na przedmiot pracy oraz możliwość publicznej prezentacji
jej
efektów można przyjąć, iż istnieją dwa
rodzaje projektów edukacyjnych.
§ Projekt badawczy – polegający
na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach. Efekty
pracy w projekcie badawczym uczniowie opracowują w formie rysunków , albumów ,
wywiadów , gier itp., które następnie prezentują.
§ Projekt działania
lokalnego – polegający na podjęciu jakiejś akcji w środowisku lokalnym
lub w szkole. W projekcie działania lokalnego prezentacja jest możliwa
bezpośrednio w miejscu działania , czyli np.: w terenie, natomiast w szkole
można zaprezentować zdjęcia , ilustracje pokazujące zmiany jakie zaszły w
wyniku podjętych działań.
Projekt edukacyjny jest szansą na
uczynienie z procesu uczenia się wspólnej
zabawy i pracy na gruncie znacznie
bliższym niż treści zawarte
w podręcznikach szkolnych.
Stanowisko nauczyciela w
realizacji projektów edukacyjnych:
- kluczową rolę dla nauczyciela stanowią zainteresowania i motywacje
uczniów
- potrafi w idealny sposób połączyc zarówno pracę umysłową jak i działania praktyczne
- jasno określa, które ze zdobytych umiejętności i wiadomosci sa przydatne
- kładzie nacisk na samodzielną i odpowiedzialną pracę uczniów
- potrafi w idealny sposób połączyc zarówno pracę umysłową jak i działania praktyczne
- jasno określa, które ze zdobytych umiejętności i wiadomosci sa przydatne
- kładzie nacisk na samodzielną i odpowiedzialną pracę uczniów
Stosując metodę projektów
rozwijamy u uczniów wiele
umiejętności:
Korzystanie z różnych źródeł informacji;
Operowanie informacją ( dobór, selekcja, ocena);
Podejmowanie decyzji;
Poczucie odpowiedzialności;
Ocenianie i samokontrola;
Dostrzeganie i formułowanie problemów;
Rozwiązywanie problemów(myślenie twórcze)
Umiejętności uczniów
Organizacji pracy: planowania, podziału zadań;
Współdziałania, rozwiązywania konfliktów;
Wyrażania własnych opinii i słuchania opinii innych
osób;
Komunikowania i i innych umiejętności
interpersonalnych;
Prezentowania własnej pracy;
Dyskutowania, sporządzania pisemnych opracowań;
Doboru i wykorzystania posiadanej i zdobywanej
wiedzy potrzebnej w realizacji projektu.
STRUKTURA PROJEKTU
W metodzie projektów możemy wyróżnić określone etapy:
a. Wybór tematu , zagadnienia.
b. Określenie celów projektu.
c. Zawarcie kontraktu.
d. Opracowanie planu projektu i
harmonogramu działań.
e. Realizacja projektu.
f. Prezentacja projektu.
g. Ocena projektu
Metody nauczania najczęściej
stosowane przez nauczycieli.
Wykład
Wykład jest główną formą przekazywania wiedzy w procesie kształcenia w
szkole wyższej. Wywodzi się jeszcze z tradycji średniowiecznych uniwersytetów.
Podstawowa forma wykładu, bezpośrednie przekazywanie wiedzy w kontakcie z
odbiorcami, nie uległa bowiem większej zmianie.
DYSKUSJA
To metoda nauczania polegająca na wymianie zdań między nauczycielem a
uczniami lub między samymi
uczniami, niezależnie od tego, czy wypowiadane kwestie stanowią poglądy własne
uczestników, czy też odwołują się do opinii innych osób.
Burza mózgów
Burza mózgów jest jedną z tzw. metod heurystycznych. (metoda
znajdowania rozwiązań, dla której nie ma gwarancji znalezienia rozwiązania
optymalnego, a często nawet prawidłowego) Są to metody twórczego rozwiązywania
problemów. Charakteryzuje je wykorzystanie intuicji do rozwiązywania problemów
oraz praca zespołowa.
POGADANKA
Pogadanka to dialog nierówno prawnych stron: nauczyciela, który w
zasadzie stawia pytania różnie rozbudowane i ucznia który odpowiada
Metody inscenizacyjne
Istota tej metody polega na inscenizacji pewnego zdarzenia, w której to
inscenizacji część uczniów przyjmuje na siebie role osób występujących w tym
zdarzeniu, a pozostali są obserwatorami. Po inscenizacji rozpoczyna się
dyskusja, w której wyniku powinno dojść do wspólnej uzgodnionej oceny zainscenizowanego
problemu.
Praca z książką
czyli rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy i
samodzielnego uczenia się. Ważna umiejętnością, jaką winni osiągnąć uczniowie
jest umiejętność samodzielnego wyszukiwania źródeł wiedzy.Źródła :
Krzysztof Kruszewski, Metody nauczania; Nauczyciel jako kreator programu, w:Sztuka nauczania, Warszawa 2005
http://www.latann.republika.pl/page25622129147cc802448167.html
Patocka B., Nowak L., Projekty edukacyjne, poradnik dla nauczycieli, Kielce 2002
źródła...?
OdpowiedzUsuń