sobota, 8 czerwca 2013

Prezentacja nr 2: Uszczegóławianie celów kształcenia

O znaczeniu wartości w teorii i praktyce kształcenia świadczy ważne przekonanie, a mianowicie, że pedagogika a w tym również dydaktyka, której brak wartości nie istnieje. Wartości pociągają dzieci i dorosłych ku sobie, oraz zmuszają do podejmowania wyborów czy też podejmowania decyzji.  Są niewyobrażalnie istotnym i nieodłącznym elementem wychowania. Do nich odwołujemy się we wszystkich chwilach wyboru.

Wartość to pojęcie, które zaczęło swoją ewolucję w XVII wieku. Właśnie tych lat sięgają pierwsze zapiski tego słowa. Na dzień dzisiejszy potocznie wartość to jest to co dobre, cenne. Są to idee, przekonania, ideały czy przedmioty materialne.

W naukach społecznych istnieje dużo definicji wartości. Według M. Misztal istnieją trzy:
- definicje psychologiczne
- definicje socjologiczne
- definicje kulturowe

1. DEFINICJE PSYCHOLOGICZNE
- przedstawiają wartość jako zjawisko psychiczne, o charakterze poznawczym, o zbliżonym charakterze co pojęcie „postawa”.

2. DEFINICJE SOCJOLOGICZNE
- są ukazywane, jako przekonania panujące w grupie społecznej, które określają godne pożądania cechy, zachowanie członków tej grupy jak i społeczeństwa jako całości.

3. DEFINICJE KULTUROWE
- przedmioty (symboliczne lub niesymboliczne), które są powszechnie pożądane w danym społeczeństwie. Są to rozpowszechnione w całym społeczeństwie przekonania, określające godne zachowanie członków tego społeczeństwa jak również przekonania na temat systemu wartości i norm.

Każde zorganizowane działanie i każda działalność edukacyjna powinna mieć określony cel. Nie tylko on wskazuje co należy osiągnąć, ale też ogólny kierunek działań edukacyjnych. Cel stanowi rodzaj wytycznych dla procesów kształcenia. Określa wymagania programowe i oczekiwane rezultaty.

Spotykany jest podział celów edukacyjnych ze względu na ich zakres znaczeniowy:  cele ogólne i cele szczegółowe. Cele kształcenia można formułować na różnych poziomach ogólności.

cele ogólne – formułowane są na najwyższym poziomie ogólności nazywane są ideałami. Nadają one kierunek działaniom pedagogicznym i mają na ogół wymiar ponadczasowy. Cele na nieco niższym poziomie ogólności przyjmują postać zadań, rozumianych jako wytyczne do realizacji określonych zamiarów. Stanowią stały element programów kształcenia i zakładają osiągnięcie tych zamiarów w określonym czasie(po zakończeniu jakiegoś etapu edukacji).

cele szczegółowe – są one w stosunku do poprzedniego bardziej konkretne i dzięki temu znajdują zastosowanie w działalności edukacyjnej.

Najbardziej przydatny dla potrzeb teorii i praktyki szkolnej- zdaniem K. Denka- jest podział celów na:
a)      Cel naczelny 
b)      Cel ogólny
c)      Cel pośredni

a)      cel naczelny  jest najszerszy i ma bardzo ogólną postać. Dotyczy na ogół rozwoju człowieka, rozumienia przez niego otaczającej rzeczywistości, funkcjonowania w tej rzeczywistości, kształtowania odpowiedniego systemu wartości i zgodnego z nim postępowania oraz własnej tożsamości.

b)      Cel ogólny wynika z celu naczelnego, wyraża to, co ma być „produktem końcowym” danego rodzaju i etapu edukacji.

c)      Cel pośredni otrzymuje się w rezultacie podziału celów ogólnych na składniki wyrażone w postaci czynności.

Jednak cele ogólne i pośrednie, aby mogły być wykorzystane w praktyce edukacyjnej, muszą być przedstawione w postaci bardziej szczegółowej, czyli w postaci celów szczegółowych.
d)      Cel szczegółowy
e)      Cel operacyjny

d)   Cel szczegółowy- taka postać celów powoduje, że obydwa podmioty procesu kształcenia uznają je za swoje (indywidualne), co prowadzi do utożsamiania się jednostki z zespołem( czyli pozostałymi uczestnikami procesu edukacyjnego) ze względu na cel.

e)   Cel operacyjny- niektóre cele szczegółowe przyjmują tę postać.
Cele operacyjne powinny składać się z trzech części:

1)      opisu zachowania ucznia- co uczeń wykona, co potrafi zrobić lub jakie działanie ucznia uzna nauczyciel za dowód osiągnięcia celu;

2)      sytuacje sprawdzania- czyli warunków, w których należy się spodziewać działania ucznia, w których będzie ono obserwowane;

3)      kryteriów osiągnięć – czyli standardów osiągania założonych zachowań czy też poziomów wykonania działań uznanych za wystarczające.

Tworzenie celów operacyjnych jest wręcz niezbędne dla pomiaru dydaktycznego, bez którego z kolei niemożliwe jest kompetentne orzekanie o efektywności działań edukacyjnych. Warunkiem wstępnym ich tworzenia jest jednak wcześniejsze określenie celów ogólnych, które wytaczają kierunki dążeń pedagogicznych. Natomiast cele operacyjne są formułowane jako zamierzone osiągnięcia. Zabieg polegający na zamianie celów ogólnych na cele operacyjne nazywa się operacjonalizacją celów.

8 etapów operacjonalizacji celów wg B. Niemierki:

KROK 1 – ANALIZA celu ogólnego: Cel ogólny to inaczej wynik, rezultat całego procesu nauczania. Przede wszystkim należy się zastanowić, jaki efekt chcemy osiągnąć.
KROK 2 - LUŹNE ZAPISY celów operacyjnych: W toku „burzy mózgów” należy odnotować zachowania uczniów, które cechują ich w momencie osiągania celu ogólnego.
KROK 3 - SELEKCJA I KLASYFIKACJA luźnych zapisów: Należy wybrać zapisy dotyczące czynności ucznia, nie jego cech osobowości. Następnie porządkujemy te czynności według dziedzin i kategorii taksonomii celów kształcenia.
KROK 4 - OKREŚLENIE WARUNKÓW wykonywania czynności, zwanych też sytuacją odniesienia. Chodzi o sytuację (szkolną życiową)' w której uczeń będzie wykonywał daną czynność po jej opanowaniu. Opis tej sytuacji może być zawarty w celu operacyjnym.
KROK 5 - OKREŚLENIE WYMAGAŃ co do biegłości wykonywania czynności, zwanych też standardami. Wymagania mogą dotyczyć czasu wykonywania czynności, dopuszczalnych błędów, norm jakości. Także one mogą znaleźć się w celu operacyjnym.

KROK 6 - ZREDAGOWANIE celów operacyjnych. Ważne jest, by sformułowanie celów było zwięzłe i jasne, co można sprawdzić przez próbę zakomunikowania ich nauczycielom.

Źródła:
J. Świrko-Pilipczuk, Wartości i cele kształcenia, w: F. Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001
R.H. Davis, L. T. Alexander, S.L. Yelon, Konstruowanie systemu kształcenia, Warszawa 1983

1 komentarz: