Pod
pojęciem metody nauczania rozumie się czynności nauczyciela, dzięki którym
wprowadza
on do lekcji wiadomości i kieruje ich obiegiem. Nauczyciel stosując różnorodne
metody
nauczania ukierunkowuje i wspomaga proces uczenia się,dzięki czemu w
wiadomościach, umiejętnościach i systemie wartości ucznia następują
planowe
zmiany
Podział według W. Okonia:
- metody asymilacji wiedzy (zwane
też podającymi) np. pogadanka, wykład, dyskusja
- waloryzacyjne ( eksponujące) np.
kierowanie kształtowaniem się wartości
- metody samodzielnego dochodzenia
do wiedzy np. gry dydaktyczne
- praktyczne.
Pogadanka - nauczyciel kieruje rozmową z uczniami zmierzając do
osiągnięcia znanego sobie celu, tak krok po kroku uczniowie przechodzą ze stanu
niewiedzy w stan wiedzy.
Wykład - Wykład jest główną formą przekazywania wiedzy w procesie
kształcenia w szkole wyższej. Wywodzi się jeszcze z tradycji średniowiecznych
uniwersytetów. Podstawowa forma wykładu, bezpośrednie przekazywanie wiedzy w
kontakcie z odbiorcami, nie uległa bowiem większej zmianie. Dominują raczej
formy werbalne przy niezbyt aktywnej postawie studentów.
Praca ze słuchaczami – bardzo ważną rolę w tym odgrywa emocjonalne zaangażowanie wykładowcy, środki
wzrokowo słuchowe, urozmaicenie roli słuchaczy, ułatwianie notowania.
Dyskusja - To metoda nauczania polegająca na wymianie zdań między
nauczycielem a uczniami lub między samymi uczniami, niezależnie od tego, czy
wypowiadane kwestie stanowią poglądy własne uczestników, czy też odwołują się
do opinii innych osób. Temat dyskusji może
być niekiedy kontrowersyjny i wzbudzać zainteresowanie uczniów - nie
może to być problem oczywisty dla uczniów ani zupełnie im obcy. W wyniku
dyskusji nie trzeba wcale dojść do jednej odpowiedzi, chodzi raczej o dogłębne
omówienie wybranego problemu z różnych perspektyw.
Praca z książką - Rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy i
samodzielnego uczenia się. Ważną umiejętnością, jaką winni osiągać uczniowie
jest umiejętność samodzielnego wyszukiwania źródeł wiedzy.
Metoda problemowa:
- Wytwarzanie sytuacji problemowej
- Formułowanie problemów i pomysłów ich rozwiązania
- Weryfikacja pomysłów rozwiązania
- Porządkowanie i stosowanie uzyskanych wyników w nowych zadaniach o charakterze praktycznym, bądź teoretycznym
Metoda symulacyjna - Modelem jest tutaj inscenizacja np. wydarzenia
historycznego, w którym rolę odgrywają uczniowie posiadający potrzebną do tego
wiedzę. Jej przebieg i reguły zależą od nauczyciela.
Metoda biograficzna - Czyjaś biografia jest tutaj opisem
sytuacyjnym. Na jej podstawie uczniowie wyciągają wnioski i próbują rozwiązać
fikcyjne problemy.
Metoda sytuacyjna - Czyjaś biografia jest tutaj opisem sytuacyjnym.
Na jej podstawie uczniowie wyciągają wnioski i próbują rozwiązać fikcyjne
problemy.
Gry dydaktyczne - Metody, które organizują treści kształcenia w
modele rzeczywistych zjawisk, sytuacji lub procesów, którymi uczniowie mogą
manipulować.
Burza mózgów - Burza mózgów jest jedną z tzw. metod heurystycznych.
(metoda znajdowania rozwiązań, dla której nie ma gwarancji znalezienia
rozwiązania optymalnego, a często nawet prawidłowego) Są to metody twórczego
rozwiązywania problemów. Charakteryzuje je wykorzystanie intuicji do
rozwiązywania problemów oraz praca zespołowa. Metoda ta jest bardzo przydatna w
szukaniu rozwiązań dla problemów powstających np. przy wdrażaniu systemu
jakości.
żródła:
W.Okoń Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 1996.
K. Kruszewski Sztuka nauczania, tom I, Warszawa, 2005.
żródła:
W.Okoń Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 1996.
K. Kruszewski Sztuka nauczania, tom I, Warszawa, 2005.
źródła...?
OdpowiedzUsuń