Program nauczania jest podstawowym dokumentem
określającym obowiązki i prawa
nauczycieli.
Uporządkowany przez specjalistów zbiór tematów z
wybranych dziedzin wiedzy i życia, przydatny dla nauczania.
Podstawy
programowe:
Są zasadniczym aktem prawnym regulującym działania
edukacyjne
Określają jakim celom służyć i jakie zadania realizować
Zawierają także kanon podstawowych treści nauczania;
precyzują, jakie sprawności i umiejętności powinien opanować uczeń w toku
kształcenia
•
Wskazują jakim postawom powinno sprzyjać
nauczanie i wychowanie szkolne
•
Stanowią ,,punkt wyjścia do opracowania
programów nauczania poszczególnych przedmiotowych i programów edukacyjnych''
(K. Kruszewski )
Kompetencje w
podstawach programowych
zestaw opanowanej
wiedzy nabytych umiejętności oraz ukształtowanych postaw w których dany cykl
kształcenia powinien wyposażyć absolwenta
Pojęcie programu najlepiej charakteryzuje jego łaciński
odpowiednik:
Curriculum
czyli program zakłada więc : cel, drogę do celu i środek realizacji celu
Curriculum w dydaktyce wg Cz. Kupisiewicza pojawiło się
na początku lat 70, łączyło się z powstaniem ruchu charakteryzującego go się
wielkim optymizmem co do możliwości racjonalnej przebudowy treści nauczania
eksponowanych w szkolnictwie za pomocą tego właśnie pojęcia
Treści kształcenia
to zbiór planowanych czynności ucznia wyznaczonych przez materiał nauczania i
zaplanowana zmianę psychiczną
Koncepcje treści kształcenia
czynnościowa ( proponowany układ nauczanych czynności )
czynnościowa ( proponowany układ nauczanych czynności )
zadaniowa (
określając zadania stawiane nauczycielom i uczniom i uczniom)
rozwojowa (
układ treści niezbędnych do rozwoju uczącego się )
FUNKCJA PEDAGOGICZNA PROGRAMU KSZTAŁCENIA WYRAŻA SIĘ
PRZEDE WSZYSTKIM W DOBORZE TREŚCI KSZTAŁCENIA POD KĄTEM WSPOMAGANIA INDYWIDUALNEGO ROZWOJU DZIECKA
1. MODEL ANALITYCZNY - uczyć się by przyswoić
2.MODEL HERMENEUTYCZNY - uczyć się by znaleźć odpowiedz
3. MODEL KRYTYCZNY - uczyć się by zmieniać
4 typy programów szkolnych
Program o nachyleniu społecznym
program, w którym dominująca jest podbudowa, promująca
społeczną sprawiedliwość
Program pajdocentryczny -wywodzący się z ideologii
wychowania progresywnego . Kładzie się w nim nacisk na gromadzenie doświadczeń
płynących z interakcji dziecka ze środowiskiem szkolnym i poza szkolnym .
Program praktyczny -skierowany na kształtowanie
umiejętności wiedzy i podstaw potrzebnych przyszłemu obywatelowi i
pracownikowi.
Program tradycyjny-na szczeblu nauczania
początkowego kładzie nacisk na naukę czytania, pisania, liczenia, wzbogacony
elementarnym wprowadzeniem do geografii, historii i przyrodoznawstwa.
Ukryty program
nauczania
źródła...?
OdpowiedzUsuń