czwartek, 13 czerwca 2013

Temat 5: Program i treści kształcenia

Program nauczania jest podstawowym dokumentem określającym  obowiązki i prawa nauczycieli.
Uporządkowany przez specjalistów zbiór tematów z wybranych dziedzin wiedzy i życia, przydatny dla nauczania.

Podstawy programowe:
Są zasadniczym aktem prawnym regulującym działania edukacyjne

Określają jakim celom służyć i jakie zadania realizować

Zawierają także kanon podstawowych treści nauczania; precyzują, jakie sprawności i umiejętności powinien opanować uczeń w toku kształcenia

       Wskazują jakim postawom powinno sprzyjać nauczanie i wychowanie szkolne
       Stanowią ,,punkt wyjścia do opracowania programów nauczania poszczególnych przedmiotowych i programów edukacyjnych'' (K. Kruszewski )

Kompetencje w podstawach programowych
   zestaw opanowanej wiedzy nabytych umiejętności oraz ukształtowanych postaw w których dany cykl kształcenia powinien wyposażyć absolwenta

Pojęcie programu najlepiej charakteryzuje jego łaciński odpowiednik:
Curriculum czyli program zakłada więc : cel, drogę do celu i środek realizacji celu
Curriculum w dydaktyce wg Cz. Kupisiewicza pojawiło się na początku lat 70, łączyło się z powstaniem ruchu charakteryzującego go się wielkim optymizmem co do możliwości racjonalnej przebudowy treści nauczania eksponowanych w szkolnictwie za pomocą tego właśnie pojęcia

Treści kształcenia to zbiór planowanych czynności ucznia wyznaczonych przez materiał nauczania i zaplanowana zmianę psychiczną
Koncepcje treści kształcenia
czynnościowa ( proponowany układ nauczanych czynności )
zadaniowa ( określając zadania stawiane nauczycielom i uczniom i uczniom)
rozwojowa ( układ treści niezbędnych do rozwoju uczącego się )

FUNKCJA PEDAGOGICZNA PROGRAMU KSZTAŁCENIA WYRAŻA SIĘ PRZEDE WSZYSTKIM W DOBORZE TREŚCI KSZTAŁCENIA POD KĄTEM WSPOMAGANIA INDYWIDUALNEGO ROZWOJU DZIECKA

1. MODEL ANALITYCZNY - uczyć się by przyswoić
2.MODEL HERMENEUTYCZNY - uczyć się by znaleźć odpowiedz
3. MODEL KRYTYCZNY - uczyć się by zmieniać


4 typy programów szkolnych
Program o nachyleniu społecznym
program, w którym dominująca jest podbudowa, promująca społeczną sprawiedliwość
Program pajdocentryczny -wywodzący się z ideologii wychowania progresywnego . Kładzie się w nim nacisk na gromadzenie doświadczeń płynących z interakcji dziecka ze środowiskiem szkolnym i poza szkolnym .  
Program praktyczny -skierowany na kształtowanie umiejętności wiedzy i podstaw potrzebnych przyszłemu obywatelowi i pracownikowi.
Program tradycyjny-na szczeblu nauczania początkowego kładzie nacisk na naukę czytania, pisania, liczenia, wzbogacony elementarnym wprowadzeniem do geografii, historii i przyrodoznawstwa.



Ukryty program nauczania

to wszystko co czyni szkoła, wpaja mimo to , iż nie zostało zaplanowane i co nie zostało zawarte w żadnym zestawie celów oraz jest istotne wychowawczo.

1 komentarz: