Co to jest program nauczania?
*wg Wincentego Okonia: Przez
pojęcie programu nauczania rozumie się zazwyczaj odpowiednio
uporządkowany przez specjalistów zbiór tematów z wybranych
dziedzin wiedzy i życia, przydatny dla nauczania.
*wg Krzysztofa Kruszewskiego:
Książka-dokument normujący czynności nauczycieli, a
pośrednio czynności uczniów związane z nauczaniem i uczeniem
się określonego materiału oraz prezentująca ten materiał w
sposób uporządkowany według przedmiotów nauczania i klas.
Każdy program musi posiadać swoje
podstawy, które rozumiane są jako:
* zasadniczy akt prawny regulujący
działania edukacyjne,
* określają, jakim celom ma służyć
i jakie zadania realizować kształcenie szkolne, wskazując w ten
sposób, że całość nauczania ma sprzyjać rozwojowi ucznia, a
nie ograniczać się do tzw. realizacji materiału.
Czym są treści kształcenia i
jakie są ich funkcje w programie kształcenia?
* obejmują całokształt
podstawowych wiadomości i umiejętności z dziedziny nauki,
techniki, kultury, sztuki oraz praktyki społecznej, przewidziany do
opanowania przez uczniów podczas ich pobytu w szkole,
* zbiór usystematyzowanych
wiadomości, zestaw określonych umiejętności o charakterze
wychowawczym.
Funkcje treści kształcenia
sformułowane przez Krzysztofa Kruszewskiego:
1) Funkcja Społeczna → zapis
umowy społecznej zawartej między rodzicami, a szkołą,
określającej obowiązki szkoły: czego, w jakim czasie,
ewentualnie w jaki sposób nauczone zostanie dziecko. I właśnie
jako umowa może być użyty za podstawę kontroli prawidłowości
pracy nauczyciela, szkoły, systemu oświatowego.
2) Funkcja Pedagogiczna →
określa w miarę dokładnie, co i jak ma spotkać uczniów w szkole.
Normuje ona prace szkoły i zawiera wytyczne, jak zestroić pracę
nauczyciela z celami szkoły.
Przed przystąpieniem do tworzenia
programu kształcenia, powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie,
jaki cel ma on realizować. Hanna Komorowska wyróżniła 3 modele
programu kształcenia:
1) Model analityczny – uczyć
się, by przyswoić
→ Wiedza jako obiekt, który należy
zdobyć.
Odpowiada na pytanie : Do jakiej wiedzy
dążymy? Jak możemy robić to najskuteczniej?
2) Model Hermeneutyczny –
uczyć się, by znaleźć odpowiedź.
→ wiedza jako produkt procesu
współtworzenia, w którym uczestniczą nauczyciel i uczeń.
Odpowiada na pytanie : Jak porozumiewać
się ze sobą, współtworząc świat…?
3) Model Krytyczny – uczyć
się, by zmieniać
→ Wiedza jako uzyskanie możliwości
zmiany otaczającej rzeczywistości i modyfikacji zastanych
sytuacji.
Odpowiada na pytanie : Jak zmieniać
świat ?
Jak skonstruować wzorzec nauczania?
1.Upewnij się, że zrozumiałeś sens
danego kursu (w obrębie zadań szkoły lub okręgu szkolnego),
2 Upewnij się, że rozumiesz cele
kursu i w jakim pozostają związku z wytycznymi krajowymi,
regionalnymi lub okręgu szkolnego,
3 Ustal, o co głównie chodzi: treść
nauczania, potrzeby uczniów, potrzeby społeczeństwa (w ogóle lub
lokalnego) lub w odpowiednich proporcjach wszystkie trzy,
4. Ustal, czy wobec kursu istnieją już
specjalne oczekiwania, czy ustalono, kto będzie odbiorcą i czy już
jest sporządzony ogólny plan kursu.
5. Ustal składniki programu:
wiadomości, umiejętności, postawy i wartości,
6. Zbadaj czy komponenty mapy programu:
a) Są zgodne z zadaniami kursu,
b) Uwzględniają wszystkie kluczowe
procesy myślenia,
c) Są zgodne z możliwościami
uczniów,
d) Pobudzają zainteresowanie,
e) Są realne w materialnych
możliwościach szkoły,
f) Mają właściwe proporcje
wiadomości, umiejętności i podstaw.
7. Sprawdź, czy komponenty mapy dadzą
się wykorzystać jako podstawa planowania jednostek tematycznych,
8. Pokaż mapę komuś doświadczonemu
np. przełożonym i nanieś ewentualnie poprawki.
Typowe wzorce programu:
Wzorce ześrodkowane na materiale
polegają głównie na centralizowaniu danej kultury w programie, a
inne są traktowanie pobieżnie.
Wzorce przedmiotowe
najstarszy i najlepiej nam znany wzorzec. Przedmioty oddają
treść dyscyplin naukowych.
Wzorzec ześrodkowany na dziedzinie
nauki wyewoluował po
II WŚ z wzorca przedmiotowego. Do jego powstania przyczynił się
rozwój wiedzy i nauki. Obecnie stosowany w programach szkół
średnich i wyższych.
Wybraliśmy już model, na podstawie którego napiszemy nasz program, wiemy, jaki ma spełniać cel, ale na podstawie jakich kryteriów dobrać niezbędne do zawarcia treści? Treści programu zostają dobrane według światopoglądu konkretnego programisty. Często przy tworzeniu treści wynika także problem z ich nadmiarem. Niezależnie od wzorca programu, trzeba wybrać to, co jest najsensowniejsze i to czego uczniowie nauczą się więcej.
Do kryteriów doboru treści należą:
*Niezależność
Dobieranie treści tak, aby uczniowi
ułatwić osiągnięcie maksimum niezależności w najbardziej
wydajny sposób.
*Istotność
Im lepiej treść służy rozwojowi
zdolności poznawczych, kształtowaniu umiejętności i postaw, tym
jest istotniejsza.
*Rzetelność
Wiedza naukowa szybko się zmienia i
szybko może się okazać, że treść programowa jest nieaktualna
i trzeba ją uzupełnić.
*Zainteresowania
To kryterium trzeba stosować
elastycznie, biorąc pod uwagę wiek, dojrzałości i doświadczenia
uczniów
*Użyteczność
Wzorzec przedmiotowy, czyli
przygotowuje wiedzę, którą uczeń wykorzysta w życiu, lub na
dalszych etapach kształcenia
*Wyuczalność
Kryterium wyuczalności polega na
optymalizacji wiedzy zawartej w programie z właściwościami
przewidywania uczestników programu
*Wykonalność
Każe programistom wziąć pod uwagę
takie warunki jak: czas (rok szkolny), kadra pedagogiczna, klimat
polityczny, dostępne fundusze.
Posiadając gotowy program nie można
zapomnieć o doświadczeniach dydaktycznych, które są komponentem
programu obejmującego nauczenie i uczenie się. Są one ściśle
związane z programem kształcenia i zapewniają interakcje
nauczyciela z uczniami, które winny być zaplanowane w taki sposób,
aby umożliwiły osiągnięcie przez szkołę celów.
Programy nauczania kreowane są przez
specjalistów programowych oraz uczestników spoza okręgu szkolnego,
np. organizacje regionalne czy wydawców.
Źródła:
1. J. Świrko-Pilipczuk, Treści
kształcenia ogólnego, w: F. Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia
ogólnego, Kraków 2001
2. K. Kruszewski, Program szkolny, w:
Sztuka nauczania, Re. K. Konarzewski, t.2, Warszawa 2005
3. A.C. Ornstein, F.P. Hunkins, Program
szkolny, Warszawa 1998
ok, ale można poprawić formatowanie tekstu
OdpowiedzUsuń