Temat nr 9 , Techniki
,formy i środki kształcenia.
Proces kształcenia
jest realizowany za pomocą różnych form organizacyjnych kształcenia, a o
efektach pracy decydują nie tylko środki i metody, ale również różne rodzaje
zajęć dydaktycznych. Formy organizacyjne wskazują jak organizować pracę
dydaktyczną.
typowe
dla naszego systemu kształcenia są: lekcja,praca domowa, koła zainteresowań ,
prace domowe.
Lekcja
- Lekcja to podstawowa jednostka formy organizacyjnej nauczania, podczas której
nauczyciel w ściśle określonych ramach czasowych prowadzi zajęcia ze względnie
stalą grupą uczniów, czyli klasą, zgodnie z planem zajęć, stosując różne metody
i środki dydaktyczne, chcąc osiągnąć założone cele kształcenia.
Kupisiewicz wyróżnił trzy podstawowe
kryteria podziału tych form:
1. liczba
uczniów uczestniczących w procesie nauczania - uczenia się
2. miejsce uczenia się (muzea,wycieczki,rajdy)
3. czas trwania zajęć dydaktycznych
Części składowych
lekcji:
1. Część powtarzająca - służy
przypominaniu, rozszerzaniu i powtarzaniu opanowanego już materiału,
sprawdzaniu pracy domowej oraz przygotowywaniu się do nowej lekcji
2. Część postępująca – podanie tematu
przez nauczyciela i postawienie celu lekcji
3. Część zbierająca - ma za zadanie zebrać
w całość i uporządkować wiadomości uzyskane przez uczniów, oraz ułatwić
zapamiętanie .
Typy lekcji
Powtórzeniowa- powtarzanie
poznanego już materiału
Ćwiczeniowa- ćwiczenie
praktycznej strony lekcji
Wycieczkowa- lekcje w terenie
Laboratoryjna – zajęcia w
laboratorium- tworzenie własnych projektow, doświadczeń
Ogólna- główna formę lekcji,
jej struktura wygląda następująco:
1. organizacja klasy – sprawdzenie
obecności
2. kontrola pracy domowej i przygotowani e
do nowej lekcji –
3. przeprowadzenie nowej lekcji
4. podsumowanie nowych wiadomości
5. zadanie pracy domowej
Fazy lekcji
Faza przygotowawcza, czyli
przygotowanie uczniów do procesu uczenia się na danej lekcji poprzez określenie
celu danej lekcji :
§ przygotowanie warunków niezbędnych do
działania uczniów na lekcji
§ ustalenie planu wykonywania działania
2. Faza wykonawcza, czyli proces
uczenia się
3. Faza kontrolna, obejmująca:
§ porównanie uzyskanych wyników
działania z jego celem i planem
§ wprowadzenie korekty, jeżeli efekt działania
nie jest w pełni zgodny z założonym celem i planem,
Czynności lekcyjne :
1. czynności przygotowawcze (sprawdzanie
pracy domowej lub kontrola i ocena wyników niektórych uczniów, ewentualne
powracanie do problemów z poprzednich lekcji.
2. czynności podstawowe ( ich rodzaj jest
zdeterminowany przez dominującą funkcję dydaktyczną lekcji)
3. czynności końcowe ( czyli utrwalenie
nowego materiału, zadanie pracy domowej)
Rodzaje
lekcji:
Lekcja podająca -
Służy do opracowania obszernego materiału, który należy zrealizować w trakcie
jednej lekcji. Zaletami tej lekcji jest prosta struktura i szybkie przekazanie
uczniom gotowej wiedzy do zapamiętania. Wadą natomiast jest mała aktywność i
samodzielność uczniów.
Lekcja problemowa - w procesie uczenia się powinno przede wszystkim występować
myślenie, czyli rozwiązywanie problemów. Może występować ona w każdych
warunkach, o ile treści nauczania się do tego nadają. Myślenie ma postać
odkrywania, co wymaga twórczej i aktywnej postawy uczniów
Lekcja ćwiczeniowa - lekcja ta ma za zadanie rozwijanie sprawności intelektualnych
oraz praktycznych. Można wyróżnić dwie główne fazy:
- Orientacyjna - czyli przekazywanie teorii
- Operacyjna - czyli praktyka
Lekcja eksponująca -
lekcja ta kształtuje postawy i uczucia. Stosuje się ją przede wszystkim przy
nauczaniu języka ojczystego, przedmiotów artystycznych oraz historii.
chodzi głownie o eksponowanie szeroko rozumianych wartości etycznych estetycznych, moralnych i społecznych.
chodzi głownie o eksponowanie szeroko rozumianych wartości etycznych estetycznych, moralnych i społecznych.
Formy pracy uczniów:
Praca jednostkowa -
uczeń realizuje zadania dydaktyczne indywidualnie
Praca zbiorowa -
Obejmuje jednocześnie wszystkich uczniów w klasie i wszyscy oni uczestniczą w
procesie nauczania.
Praca grupowa -
wszyscy uczniowie w klasie są zaangażowani aktywnie w pracę związaną z tematem lekcji.
Grupa staje się niezastąpionym narzędziem budzenia aktywności i samodzielności
uczniów, wdrażania ich do współdziałania, przemyślanego podziału zadań, a także
racjonalnej organizacji pracy.
Środki dydaktyczne:
Środki dydaktyczne
są to przedmioty, które dostarczając uczniom określonych bodźców sensorycznych.
Środki te ułatwiają im pośrednie i bezpośrednie poznanie rzeczywistości
PODZIAŁ
ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH:
Środki proste:
a.
słowne
b.proste
środki wzrokowe
Środki złożone
a. mechaniczne
b.
środki słuchowe
c.
środki automatyzujące proces uczenia się
źródła:
1. F. Bereźnicki , Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2007
2. J. Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli , Toruń 1999
źródła?
OdpowiedzUsuń